Kommunene har en viktig rolle i det offentlige kommunikasjonsarbeidet i koronakrisen. Men hva gjør de og hvor flinke er de? Vi retter søkelyset mot kommunene på Sørlandet.

Under lupen: LYNGDAL

Lyngdal kommune treffer godt på innhold, men sliter med presentasjonen.

En-til-en-kommunikasjon med innbyggerne prioriteres høyest på rådhuset i Lyngdal, hvis redigeringen av websiden legges til grunn. Øverst på siden informeres det nemlig om en publikumstelefon som er opprettet for de som måtte ha koronaspørsmål. Rett under søkes det etter ekstra helsepersonell.

Er du på jakt etter daglig smittestatus eller andre lokale nyheter om pandemien, må du lete litt. Men helt nederst på forsiden, i høyre hjørne, finner du det som heter “Samleside om korona” . Trykker du deg inn her, blir du lovet daglig informasjon fra kommunen om koronautbruddet.

OPPDATERINGENE gis i form av lenker til “pressemeldinger”. Innholdet i disse pdf-dokumentene er relevant, velformulert og godt strukturert. Men å kalle dem pressemeldinger, blir litt feil – selv om de sikkert sendes til lokalavisene også. Kommunen skal kommunisere direkte med innbyggerne, spesielt i en krisesituasjon. Hvorfor ikke presentere “pressemeldingene” som nyhetsbrev til innbyggerne i stedet? Det er jo det de er.

Dessuten må kommunen faktisk holde seg til varslet publiseringsfrekvens når den har valgt et slikt format. Å droppe den såkalte “pressemeldingen” 24. mars “fordi situasjonsbildet var uendret fra dagen før“, blir som at avisen du abonnerer på skulle la være å komme ut en dag fordi det ikke er nyheter å skrive om.

På samlesiden om korona får vi også nyttige lenker til aktuelle forbrukersaker om alt fra renovasjon og bibliotektilbud til mer nasjonale nyheter om hytteforbud og testkriterier.

KOMMUNEN HAR en tydelig og god plan for bruk av sosiale medier. Facebook og Twitter benyttes først og fremst til å generere trafikk inn mot egne websider. Men også samarbeidet i Lister promoteres, som filmsnutten om luftveislegevakten i Farsund.

Informasjonsavdelingen kunne imidlertid jobbet mer med illustrasjonene. Vel er det nye kommunevåpenet stilig, men når det brukes som illustrasjon i to av tre Facebook-poster etterlates et inntrykk av latskap. Det finnes da nok å ta bilder av i Lyngdal kommune!

OM BRUKEN AV de digitale kanalene er en suksess, avhenger selvsagt av trafikktallene. Hvor mange av sine innbyggere klarer ordfører Jan Kristensen og hans folk å nå? Hvor mange daglige unike brukere og sidevisninger har kommunen på sin webside?

Og hvordan informeres de eldre, som tross alt er gruppen som er mest utsatt når viruset rammer? Mange av dem er ikke på internett. Sms benyttes garantert. De fleste eldre har mobiltelefon, og kommunene sitter på telefonnummeret til nær sagt samtlige av sine innbyggere. Men deles hvert eneste nyhetsbrev via tekstmelding, eller er det meningen at de over 75 år skal oppdateres via publikumstelefonen?

ENGASJEMENTET på Facebook varierer veldig. Men de fleste innleggene har under 40 likes, og det er få som deler dem. Men så har Lyngdal kommune i likhet med flere av nabokommunene bemerkelsesverdig få følgere. Med en organisk rekkevidde på under 3000, bør kommunen utvilsomt bruke noen kroner på promotering for å spre sitt budskap.

Lyngdølene har to lokalaviser. Kommunen sender selvsagt de omtalte pressemeldingene til både Lister og Lyngdals Avis, men ordfører og byråkrater kunne vært enda mer på offensiven overfor journalistene. Tross alt vil kommunen nå langt flere av sine innnbyggere gjennom pressen enn i egne mediekanaler.

Et viktig kriterium i vurderingen av den kommunale koronakommunikasjonen, er rolleforståelsen. Her treffer Lyngdal kommune blink. Informasjonen som kommer ut fra rådhuset i Alleen er informativ og saklig. Her etterlates det ingen tvil om at koronapandemien tas på dypeste alvor.

KONKLUSJON: Totalinntrykket er absolutt tilfredsstillende. Det er åpenbart at innholdet styres av en informasjonssjef med pressebakgrunn. Men strukturen på websiden er nokså håpløs, fordi den bidrar til å gjemme bort nyheter og aktuelle forbrukertips i stedet for å løfte dem frem.

KARAKTER: